Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Моят блог в Blog.bg
Автор: kolevdobri Категория: Политика
Прочетен: 3216274 Постинги: 6920 Коментари: 4320
Постинги в блога от 11.01.2016 г.
Тази статия има за цел да обобщи основните идеи за формирането на един индивид, предвид коментариите получени, във връзка с подобни статии през последните месеци.



Тук се абстрахирам от генетическата предизпозиция на всеки човек. Има различни теории, според които възпитанието и средата са по-важни от генетиката. Други твърдят обратно. Има толкова тонове мастило изписано по тези теми. Целта на тази статия е да кажа, какво е правилно според мен, а да става каквото ще след това.
  1. Възпитанието и образованието на детето започва още със зачеването. Как и по какъв начин духът си избира каква карма да следва в живота, все още никой не знае с точност. Може само да се предполага, че случайности няма. Някой е решил, че трябва да се изстрада определен живот. Кой е този някой - дали самият дух, решил да изживее конкретен живот или това е Създателя, също никой не знае. Някои неща ги приемаме като факти, защото влизането в подробности ще ни отвлече от основната тема;
  2. Приемаме, че биологическия детерминизъм не е 100% определящ затова, какво ще ни се случи в живота, независимо от нашите усилия. Иначе смисълът се губи и по-добре е да чакаме нещо "голямо, евтино и държавно", да ни затисне", както се казваше преди години;
  3. Какъв е фундамента, около който трябва да градим нашия живот и живота на децата си? Това е ОБЩУВАНЕТО. Няма по-висш процес от процеса на общуването. Първо, човек трябва да е готов да общува със себе си и след това с обществото.  Ако не сме готови да общуваме със себе си, няма да се научим да общуваме с обществото, около нас. Човекът, за разлика от животните и по-висше същество и би трябвало да общува на по-висша степен помежду си, отколкото общуват животните. За жалост, човешката история е история на съзнателлното изтребление на човек от човека - и физическо и духовно. За жалост, това са фактите;
  4. Кой трябва да възпитава и образова. Семейството, по-възрастните роднини, близки, приятели, улицата, училището. НИКОЙ НЕ БИ ТРЯБВАЛО ДА ИМА ОПРАВДАНИЕ ДА СТОИ ВСТРАНИ ОТ ТОЗИ ПРОЦЕС И НИКОЙ НЕ БИ ТРЯБВАЛО ДА ДОМИНИРА В ТОЗИ ПРОЦЕС. Трябва да се престане с практиката, родителите да очакват чудеса от учителите, а учителите да казват, че родителите им изпращат боклуци, които те трябва да превърнат в нещо добро. Родителите са твърде инертни, както и учителите. Всички чакат на министерството да направи реформа, а в същото това време на министерството му е през оная работа затова, какво е качеството на образованието.
  1. Каква е сега ситуацията?
  2. Всички ние чакаме програма от нашето министрество на образованието, която програма да послужи за формирането на възпитано и образовано поколение, но никой от нас не притиска в достатъчна степен министерството, защото то е в най-голяма степен незаинтересовано от това нещо да се случва в тази сфера. Затова учебните програми са неприятни за изучаване от децата и те започват да се противопоставят, като не учат, не полагат достатъчно усилия, проявяват излишна агресия, пушат и пият, шарят сградите с грозни графити и общо всето са настроени негативно към това, което се изисква от тях;
  3. Накратко - българското училище е неприветливо място за прекарване на времето на учениците. Училището е тъпо - около това мнение се обединяват и ученици и общество. Както казахме - истински полезна за децата и обществото програма липсва, учителите са стари и ретроградни и си я карат, както си знаят от десетилетия. Учители и ученици не играят в един отбор. Твърде големи са различията помежду им. Как учители на 50 или 60 години да кореспондират с деца на 15 години? Едните живеят в хартиената ера, позната ни от социализма, а другите са в облачните технологии. 
  4. Понастоящем, учители могат да станат само тези, които са завършили педагогически университет. Преподаватели във висше учебно заведение могат да станат само онези, които са минали по целия път на административното производство на научни работници. И резултатът от тази практика е плачевен. Учители и професори дотолкова се откъсват от живота, че стават безинтересни за ученици и студенти. За пример само ще ви кажа: Който и да е професор по банково дело няма и не може да знае повече от мен за банковото дело. Но аз формално не мога да преподавам банково дело в университетите, защото тази работа е запазена за професорите, които пък за да станат професори, е необходимо да са в "занаята" по дърдорене няколко десетилетия подред. И влизаме в омагьосан кръг. Тези, от които очакваме да учат децата ни, СА НЕПОДГОТВЕНИ ДА ГО ПРАВЯТ. ОТКЪСНАТИ СА ОТ ЖИВОТА. ВСИЧКО ТОВА ВОДИ ДО НЕЗАИНТЕРЕСОВАНОСТ ОТ СТРАНА НА УЧЕНИЦИ И СТУДЕНТИ.
  5. Друго нещо, върху което искам да акцентирам.  Незаинтересоваността на ученици и студенти от това да четат и да се развиват не е следствие само от липсата на атрактивност в преподаване на материала и липсата на адекватни на времето си програми, по които да се учи. То и по мое време /преди 3 десетилетия/  имаше връзкарство и уреждане на изпити, но сегашната практика надмина всичко, което познавахме от онова време. Учениците и студентите инстинктивно усещат, че всичко в тази страна е въпрос на връзки и науката толкова не се цени. Тоест дипломата не отразява знанията, необходими за получаването й. Така средата окончателно се оформя като токсична и способна да накара и малкото, които имат желание, страст, възможности и стремежи, да загубят "темпото" в живота и да "свалят гарда" и да се откажат и оставят на течението.
  6. Държавата не й пука много за парите, които харчи в тази сфера, както не й пука и за парите, които харчи и в другите сфери. Какво да я правиш - държава. Всъщност има ли нещо, за което държавата харачи пари и то да е добре организирано и ефективно. Училища и университети получават пари за бой на ученици и студенти, а не за качество на обучение. И всеки се стреми да има бройки, да привлече ученици и студенти. В години на намаляване на населението се получава парадокс, че няма кой да заеми свободни места в училища и университети. Както се казва, магаре да запишеш, ще завърши. Просто няма хора и сатова там влиза "куцо и кьораво и сакато", демек всички, които са успели да си купят диплома от средно образование. Какво очаквате тогава от тази система?
  7. Време е всички ние, данъкоплатците да вземем нещата в свои ръце. Трябва да разберем, че теми като образование, сигурност, здравеопазване и социално осигуряване за болест и старини, няма как да оставим на държавата да ги решава, без ние да участваме. Можем да оставим колата си в сервиз или да извикаме майстор, за да ни сложи плочките в банята. Майсторът със сигурност ще допусне някакви грешки, но това не са грешки, които са фатални за нашето развитие. Грешките, които допускаме с нашето НЕУЧАСТИЕ или направо казано НЕГЛИЖИРАНЕ на своето участие в сферата на образованието, здравеопазването, социалното обезщетение и сигурността, ни струват много скъпо и като личности и като общество. Само за пример - по себе си знам, грешките, които съм допускал или са допускали различните институции, обществото и семейството ще продължават да оказват негативно влияние върху моето развитие, независимо от усилията, които всеки ден полагам за своето образование, независимо от възрастта, на която се намирам и това няма как да бъде решено като казус до края на живота ми. Пропуск във възпитанието или образованието на един млад човек, много трудно може да се компенсира в бъдеще. Затова трябва да си отваряме очите и като общество и като родители и като деца и като учители и като институции. Всички сме в кюпа и колкото по-скоро проумеем това, толкова по-бързо ще излезем от дупката, в която се намираме като общество.


Категория: Политика
Прочетен: 627 Коментари: 0 Гласове: 1
Последна промяна: 13.01.2016 09:40
 ТОТАЛНО Е ДЕЗИНТЕГРИРАЛА ОБЩЕСТВОТО. ТАКА НАЙ-ЛЕСНО СЕ ВЛАДЕЯТ УМОВЕТЕ И ДЖОБОВЕТЕ НА ХОРАТА.



ВЪЗРАСТЕН ЧОВЕК ПРАВИ ЗАБЕЛЕЖКА НА МЛАДО МОМИЧЕ, ДА СИ СВАЛИ КАЛНИТЕ ОБУВКИ ОТ СЕДАЛКАТА НА АВТОБУСА. НЕЙНИЯТ ПРИЯТЕЛ СЕ ВЪЗМУТИЛ ОТ ЗАБЕЛЕЖКАТА И ПРЕБИЛ ЧОВЕКА.


КАКТО СЕ ОЧАКВА - НИКОЙ НЕ СЕ Е ПРИТЕКЪЛ НА ПОМОЩ, ЗА ДА ПРЕДОТВРАТИ ПОБОЯ. КОГАТО НЯКОЙ ПОМОГНЕ НА ЛЕВСКИ, ДА ГО ОСВОБОДИ ОТ ТРИТЕ ЗАПТИЕТА ИЛИ КОГАТО НЯКОЙ ПОМОГНЕ НА БОТЕВ, КОГАТО Е СЛЯЗЪЛ НА КОЗЛОДУЙСКИЯ БРЯГ, ТОГАВА И НЯКОЙ ЩЕ ПОМОГНЕ НА ЧОВЕКА, ПРЕБИТ В АВТОБУСА. НЯМА НИКАКВА РАЗЛИКА МЕЖДУ ПОВЕДЕНИЕТО НА БЪЛГАРСКИЯ НАРОД, КОГАТО Е БИЛ ПОД ОСМАНСКА ВЛАСТ И СЕГА, КОГАТО УЖ Е НЕЗАВИСИМ. ВЛАСТТА СИ Е ВЛАСТ, НЕЗАВИСИМО ОТ ТОВА ДАЛИ Е ОСМАНСКА, РУСКА ИЛИ ПАТАГОНСКА, ЧУЖДА ИЛИ СВОЯ, РОДНА ВЛАСТ. ТЯ ИСКА КОНТРОЛ. А КОНТРОЛ СЕ ПОСТИГА, КАТО СЕ ПРОИЗВЕЖДА СТРАХ И КАТО СЕ ПРОТИВОПОСТАВЯ ОБЩЕСТВОТО ЕДИН НА ДРУГ. "РАЗДЕЛЯЙ И ВЛАДЕЙ", НЕ СЪМ ГО ИЗМИСЛИЛ АЗ. СТРАНАТА НИ СЕ НАПЪЛНИ С БЕДНИ, ЦИГАНИ, ИНВАЛИДИ, ПЕНСИОНЕРИ, БОЛНИ, СТРАДАЩИ И НЕЩАСТНИ - ЗАЩОТО СТАДОТО Е ПОВЯРВАЛО, ЧЕ ОВЧАРЪТ Е ДОБЪР И МИСЛИ ЗА НЕГО. ЗАЩОТО СТАДОТО Е ПОВЯРВАЛО, ЧЕ ЖЪЛТИТЕ СТОТИНКИ, КОИТО МУ ПОДХВЪРЛЯ ОВЧАРА СА ДОСТАТЪЧНИ И ЧЕ ТРЯБВА ДА СИ "НАТИСКА ПАРЦАЛИТЕ", ЗАЩОТО "МОЖЕ ДА СТАНЕ И ПО-ЛОШО" И ДА ЗАГУБИ И ЖЪЛТИТЕ СТОТИНКИ...



МОМЧЕТО, КОЕТО НАНЕСЛО ПОБОЯ Е МИТКО, УЧЕНИК ОТ БЪЛГАРСКО УЧИЛИЩЕ, НА 16 ГОДИНИ. ЯВНО Е, ЧЕ В БЪЛГАРСКОТО УЧИЛИЩЕ СА ГО НАУЧИЛИ НА ЮМРУЧНОТО ПРАВО. ДРУГО ПРАВО ИЗГЛЕЖДА НЕ Е ПРЕПОДАВАНО ТАМ. СЪС СИГУРНОСТ НЕ Е УЧИЛ ПРЕДМЕТА "МЕЖДУЛИЧНОСТНИ ОТНОШЕНИЯ" ИЛИ ПРЕДМЕТА "СВОБОДА НА ЛИЧНОСТТА". УЧИЛИ СА ГО НА ПРЕДМЕТА: "НЯМА ПРОБЛЕМ ДА ПРЕБИЕШ ВСЕКИ, КОЙТО НАПРАВИ ЗАБЕЛЕЖКА НА ПРИЯТЕЛКАТА СИ, ЗАЩОТО ТИ ТРЯБВА ДА СЕ НАПРАВИШ НА МЪЖ И ДА ПОСТАВИШ ВСЕКИ НА МЯСТОТО МУ". СЪЩО ТАКА СА ГО УЧИЛИ ЧЕ "НЯМА ДА ИМА ВЪЗМЕЗДИЕ ЗА ТОВА, КОЕТО НАПРАВИШ". Е КАКВО ОЧАКВАТЕ ТОГАВА ОТ ТОЗИ МЛАД МЪЖ? ВМЕСТО ЮМРУЦИ ДА РАЗДАВА ЛЮБОВ ЛИ?


НА КАКВО НИ УЧИ ДЪРЖАВАТА? НА ТОВА, ЧЕ НИЕ, ГРАЖДАНИТЕ НЕ БИВА ДА СЕ НАМЕСВАМЕ В ТЕЗИ СЛУЧАИ, А ТРЯБВА ДА ОСТАВИМ НА СПЕЦИАЛИЗИРАНИТЕ ОРГАНИ ДА СИ СВЪРШАТ РАБОТА. И В РЕЗУЛТАТ КАКВО СЕ ПОЛУЧАВА:
  1. ЧОВЕКЪТ СИ Е ИЗЯЛ КЮТЕКА;
  2. ПОСЕТИЛ Е БОЛНИЦАТА И ОБЩЕСТВОТО Е ПОХАРЧИЛО ПАРИ, ЗА ДА ГО ВЪЗСТАНОВИ, КАТО НЕ ОЧАКВАЙТЕ ВИНОВНИЯТ ДА СИ ПЛАТИ РАЗХОДИТЕ;
  3. УЧЕНИКЪТ НЯМА ДА БЪДЕ ОСЪДЕН, НАЙ-МНОГО ДА МУ НАПРАВЯТ ЗАБЕЛЕЖКА. ЦЯЛАТА СИСТЕМА ЗА РАЗДАВАНЕ НА СПРАВЕДЛИВОСТ, НА КОЯТО ВСЯКА ГОДИНА ДАВАМЕ НАД 3 МИЛИАРДА ЛЕВА ОТ НАШИТЕ ДАНЪЦИ, НИЩО НЯМА ДА НАПРАВЯТ ПО ВЪПРОСА, ЗАЩОТО ТЕ СЕ ЗАДВИЖВАТ САМО ТОГАВА, КОГАТО СА ЗАСЕГНАТИ ТЕХНИТЕ ИНТЕРЕСИ, А НЕ НАШИТЕ;
  4. НИКОЙ НЯМА ДА ПОТЪРСИ И ОТГОВОРНОСТ И ОТ РОДИТЕЛИТЕ НА ТОЗИ МЛАДЕЖ. АМА И ЕДНА ЖУРНАЛИСТИКА ИМАМЕ В БЪЛГАРИЯ. ВСИЧКИ МЕДИИ ОТИДОХА ДА ВЗЕМАТ ИНТЕРВЮ ОТ БИТИЯ, А НИКОЙ НЕ СЕ ДОСЕТИ ДА ПОТЪРСИ РОДИТЕЛИТЕ НА ТОВА ДЕТЕ ЗА КОМЕНТАР;
  5. И НАКРАЯ ДА НЕ ЗАБРАВЯ - ВЪЗПИТАНИЕТО НА ТОЗИ МЛАДЕЖ ПОКАЗВА, ПО КАКВИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПЛАНОВЕ СЕ УЧАТ НАШИТЕ ДЕЦА, УТВЪРДЕНИ ОТ МИНИСТЕРСТВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО;
  6. ВСИЧКО Е ЯСНО - ПРОИЗВЕДЕН Е СТРАХЛИВ НАРОД, КОЙТО ЗА НИЩО НЕ СТАВА. ОЩЕ ОТ ВРЕМЕТО НА ЛЕВСКИ И БОТЕВ СЕ ЗНАЕ, ЧЕ ТАКИВА СА ФАКТИТЕ. ЧУВСТВОТО ЗА СПРАВЕДЛИВОСТ Е ОТДАВНА ПРИТЪПЕНО В НАС, ЧРЕЗ ЦЕЛЕНАСОЧЕНА СИСТЕМА ЗА ПРОМИВАНЕ НА СЪЗНАНИЕТО;
  7. НИКОГА НЕ МОГАТ ДА СЪЩЕСТВУВАТ НА ЕДНО МЯСТО СВОБОДНАТА ВОЛЯ И ДЪРЖАВАТА.
Категория: Политика
Прочетен: 556 Коментари: 0 Гласове: 3
Последна промяна: 11.01.2016 09:27
Търсене

За този блог
Автор: kolevdobri
Категория: Политика
Прочетен: 3216274
Постинги: 6920
Коментари: 4320
Гласове: 2406
Архив
Календар
«  Януари, 2016  >>
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031