Моят блог в Blog.bg
Постинги в блога от 11.10.2013 г.
11.10.2013 12:30 -
За качеството на обучение в българското школо преди 150 години.
Ще ви представя един текст, от писмо на Тодор Икономов до Доброплодни.
"Изпитанията в тукашната школа с нищо не се отличават от изпитанията на другите български градища. И тук, каквото и там, учениците отговарят на учителските въпроси, без да разбират смисъла на словата си, без да знаят какво е това, от което се изпитват и защо да го учат. Аз видях малки деца да отговарят по математическа география, да определят що е хоризонт, меридиан и пр. и пр., да разказват за разпределението на земната повърхнина на пояси /физическа география/, без да разбират нещо от тези работи. По отговорите им се види, че те изучават тука само словата и не подозряват, че в тези слова има смисъл. Такива бяха отговорите и по другите предмети: по история/която, вероятно за занимателност, обърнали на сборник анекдотически/, по математика и по граматика.
Не е ли тука, както навсякъде в България? И там, и тук механическо, безплодно учение, и там, и тук глупава програма, и там, и тук убиване на младите способности. В Тулча, макар и да няма каквото другите места, програми с психология, антропология, реторики, логики и много други премъдри науки, в същности работата е еднаква. И там и тук слова се учат. Няма нищо такова, което да отговаря на потребите на живота, няма нищо, което да възбужда ума, да учи децата да мислят. Всичко сухо, мъртво, безцелно. И да има нещо да трябва за живота, каквото е математиката, то пък преподаването направи и това нещо празно губене на време. Такива методи имат нашите учители."
ИНТЕРЕСНО ДАЛИ ПО ТОВА ВРЕМЕ СА ИМАЛИ МИНИСТЕРСТВО НА ОБРАЗОВАНИЕТО, КОЕТО ДА СПУСКА ПЛАНОВЕ И ДА УДОБРЯВА УЧЕБНИЦИ И СИСТЕМИ?
ТАКА ЧЕ, НЕКА УЧИТЕЛИТЕ ДА НЕ СЕ ОПРАВДАВАТ ПОСТОЯННО, ЧЕ ОТ МИНИСТЕРСТВОТО ТАКИВА БИЛИ ИЗИСКВАНИЯТА, ДИРЕКТОРЪТ НА ШКОЛОТО НЕЗНАМ СИ КАКВО И ОТ НЕГО ЗАВИСЕЛО, РОДИТЕЛИТЕ НЕ ПРАВИЛИ НИЩО ЗА ПОДГОТОВКАТА НА ДЕЦАТА СИ И ЗА ТЯХНОТО ВЪЗПИТАНИЕ И Т.Н. ВСЕ ГЛЕДАТ ДА ПРЕХВЪРЛЯТ ОТГОВОРНОСТТА НА ТРЕТИ ЛИЦА. ТО НЕ ЧЕ В ТЕЗИ ПРИКАЗКИ НЯМА ИСТИНА. ИМА И ТО ГОЛЯМА ИСТИНА. НО ТОВА НЕ ОЗНАЧАВА, УЧИТЕЛИТЕ ДА СИ НАМЕРЯТ ОПРАВДАНИЕ, ЧЕ НЕ ЗНАЯТ ЕЗИЦИ И НЕ МОГАТ ДА ПУСНАТ КОМПЮТЪРА, КОГАТО ДЕЦАТА ВЕЧЕ СА ПРЕОДОЛЕЛИ НАЦИОНАЛНИТЕ ГРАНИЦИ ОЩЕ ОТ РАЖДАНЕТО СИ.
"Изпитанията в тукашната школа с нищо не се отличават от изпитанията на другите български градища. И тук, каквото и там, учениците отговарят на учителските въпроси, без да разбират смисъла на словата си, без да знаят какво е това, от което се изпитват и защо да го учат. Аз видях малки деца да отговарят по математическа география, да определят що е хоризонт, меридиан и пр. и пр., да разказват за разпределението на земната повърхнина на пояси /физическа география/, без да разбират нещо от тези работи. По отговорите им се види, че те изучават тука само словата и не подозряват, че в тези слова има смисъл. Такива бяха отговорите и по другите предмети: по история/която, вероятно за занимателност, обърнали на сборник анекдотически/, по математика и по граматика.
Не е ли тука, както навсякъде в България? И там, и тук механическо, безплодно учение, и там, и тук глупава програма, и там, и тук убиване на младите способности. В Тулча, макар и да няма каквото другите места, програми с психология, антропология, реторики, логики и много други премъдри науки, в същности работата е еднаква. И там и тук слова се учат. Няма нищо такова, което да отговаря на потребите на живота, няма нищо, което да възбужда ума, да учи децата да мислят. Всичко сухо, мъртво, безцелно. И да има нещо да трябва за живота, каквото е математиката, то пък преподаването направи и това нещо празно губене на време. Такива методи имат нашите учители."
ИНТЕРЕСНО ДАЛИ ПО ТОВА ВРЕМЕ СА ИМАЛИ МИНИСТЕРСТВО НА ОБРАЗОВАНИЕТО, КОЕТО ДА СПУСКА ПЛАНОВЕ И ДА УДОБРЯВА УЧЕБНИЦИ И СИСТЕМИ?
ТАКА ЧЕ, НЕКА УЧИТЕЛИТЕ ДА НЕ СЕ ОПРАВДАВАТ ПОСТОЯННО, ЧЕ ОТ МИНИСТЕРСТВОТО ТАКИВА БИЛИ ИЗИСКВАНИЯТА, ДИРЕКТОРЪТ НА ШКОЛОТО НЕЗНАМ СИ КАКВО И ОТ НЕГО ЗАВИСЕЛО, РОДИТЕЛИТЕ НЕ ПРАВИЛИ НИЩО ЗА ПОДГОТОВКАТА НА ДЕЦАТА СИ И ЗА ТЯХНОТО ВЪЗПИТАНИЕ И Т.Н. ВСЕ ГЛЕДАТ ДА ПРЕХВЪРЛЯТ ОТГОВОРНОСТТА НА ТРЕТИ ЛИЦА. ТО НЕ ЧЕ В ТЕЗИ ПРИКАЗКИ НЯМА ИСТИНА. ИМА И ТО ГОЛЯМА ИСТИНА. НО ТОВА НЕ ОЗНАЧАВА, УЧИТЕЛИТЕ ДА СИ НАМЕРЯТ ОПРАВДАНИЕ, ЧЕ НЕ ЗНАЯТ ЕЗИЦИ И НЕ МОГАТ ДА ПУСНАТ КОМПЮТЪРА, КОГАТО ДЕЦАТА ВЕЧЕ СА ПРЕОДОЛЕЛИ НАЦИОНАЛНИТЕ ГРАНИЦИ ОЩЕ ОТ РАЖДАНЕТО СИ.
Търсене
За този блог
Гласове: 2406