Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.06.2012 10:50 - Пътят Батак – Девин, пример за типично българска организация на проектиране, финансиране, изграждане и контрол.
Автор: kolevdobri Категория: Политика   
Прочетен: 1782 Коментари: 3 Гласове:
2

Последна промяна: 19.06.2012 20:33


 

Колко трудно е да се ориентира човек, ако влезе в сайта на НАПИ! Общи приказки и програми, а не можеш да видиш ОТ ЗАПОЧНАТОТО СТРОИТЕЛСТВО КОЙ ДОКЪДЕ Я Е ДОКАРАЛ, ДАЛИ СА СПАЗЕНИ СРОКОВЕТЕ, ДАЛИ СА ПРЕДОГОВОРЕНИ УСЛОВИЯТА И АКО СА, КОГА  И С КОЛКО И КАКВИ СА ПРИЧИНИТЕ И Т.Н. Нищо такова не видях в сайта, във връзка с пътя Батак – Доспат.

 

Та какво видяха очите ми там? Преди година минах оттам и кипеше невероятна дейност. Като се започне от разклона за Доспат, след Батак, в продължение на десетки километри стотици хора и много техника се бяха впуснали в работа. След като стигнах язовир Беглик, видях табела, на която пише, че проектът трябва да бъде завършен април 2012г. И струва 12 милиона, от които 2 милиона за сметка на бюджета и 10 за сметка на европейско финансиране.

Минах няколко месеца след датата, предвидена за завършване. Познайте дали е завършен пътя? Познахте – НЕ Е. И защо не е? Казва ли ти някой и смееш ли да питаш. Ето някои разсъждения.

 

Още тогава се усъмних, дали този път може да се направи за 12 милиона лева. Основен проблем на този път винаги е била системата за отвеждане на водата, а така също и снегът и ледът през зимата. Тук постоянно е влажно и това съсипва асфалта. Необходимо е да се работи качествено, за да бъде пътят траен, а не ДА ИЗДЪРЖИ ТОЛКОВА, КОЛКОТО Е МАНДАТЪТ НА УПРАВЛЯВАЩИТЕ, КОЛКОТО ДА ОТЧЕТАТ ДЕЙНОСТ, А СЛЕД ТЯХ И ПОТОП.

Какво се получава сега. Фирмата, която е спечелила търга е участвала с най-ниската оферта. Всички знаят, че с тези пари не може да се направи качествен път, но кой ли и очаква да бъде така. Бойко не може да ходи на всички строежи и да им диша във врата. Те и на това разчитат. Сега започва едно извиване на ръце, едно предоговаряне, заради възникнали непланирани разходи и усложнения, било заради снега, било заради пролетните води. Все едно никой не е знаел, че там пада сняг и има много пролетни води.

Сега обаче, АКО ИМА ЗАВИШЕНИЕ НА ЦЕНАТА НА СТРОЕЖА, ТО ЩЕ БЪДЕ ЗА СМЕТКА НА ВСИЧКИ НАС – ДАНЪКОПЛАТЦИТЕ, ЗАЩОТО НЯМА КАК ДА ПОИСКАМЕ ОТ ЕВРОПЕЙСКИТЕ ПАРТНЬОРИ ДОПЪЛНИТЕЛНО ПАРИ. ИМАЛО Е ТЪРГ, ПРОЦЕДУРАТА Е ЗАВЪРШЕНА. ТАКА ПРИНЦИПЪТ НА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА НАЙ-НИСКА ЦЕНА, С НАДЕЖДАТА ДА СЕ СПЕЧЕЛИ И СЛЕД ТОВА ДА СЕ ИЗВИВАТ РЪЦЕТЕ ЗА ПОЛУЧАВАНЕ НА ДОПЪЛНИТЕЛНО ФИНАНСИРАНЕ, НИ ИЗИГРАВА ЛОША ШЕГА, ЗАЩОТО НА ПРАКТИКА ДЕЛЪТ НА БЮДЖЕТА В ИЗГРАЖДАНЕТО НА ПЪТЯ МОЖЕ ДА ДОСТИГНЕ И НАДМИНЕ 50%, ПРИ ПЛАНИРАНИ 20%.

Преди години участвах в студентски бригади при строителството на пътища зад Полярния кръг в Коми. Без да имаме кой знае каква квалификация ние знаехме колко чакъл, колко пясък и колко битум ще отиде за 1 километър път и си планирахме работата всеки ден.

Не е ли трудно НАПИ да си направи сметката, че ако иска да има примерно 8 метра широк път с отводнителни съоръжения, който да издържи при тези условия 10 години, без да се налага основен ремонт, ще бъдат необходими толкова хиляди тона чакъл, толкова асфалт и при такива и такива цени да си пресметне реалната цена, под която няма смисъл да се пада, защото ще лъжем преди всичко себе си и в крайна сметка усвояването на фондовете именно заради такива случаи е ниско и работата на агенцията постоянно е критикувана.

 

Та да се върнем на пътя. Така като гледам, той няма да се завърши тази година. Забелязах и друго нещо. След като сроковете са отдавна пропуснати, защо не се работи и в събота и неделя, пък ако трябва от 6 сутринта до 21 часа вечерта? Аз поне така съм работил, когато участвах в строителството на северната магистрала. Работихме по 16 часа на ден и имахме време само да се изкъпем и да хапнем малко и след това веднага в леглата. И за 3 месеца свършихме чудеса от героизъм в строителството.  Никой не е мислил за Кодекс на труда, за спазване на минути за почивка и ред подобни глупости. Работа до скъсване. И затова вземахме заплати 5 пъти по-висока от стартовата заплата за висшист тогава в БГ.

 

А сега как се работи по пътя Батак Доспат? Оправдават се, че тежката зима им е причинила неудобства и забавяне на работата. Сега от какво се оплакват и не работят в условията на топлото лято? Кога ще работят, ако не сега? Значи преди няколко месеца зимата е била причината, а сега причината е в Кодекса на труда, защото има събота, неделя, а в останалото време – работно време като за чиновници. Типично българска работа.





Гласувай:
2



1. kolevdobri - Пътят Батак - Девин 08.09.2012г.
12.09.2012 11:10
Има 12 участъка от пътя, които не са направени. Предпоследният е дълъг няколко километра и се пътува или върху земя или върху чакъл. Не са направени отводнителните съоръжения по целия път. Горе на язовирната стена разгледах дебелината на асфалта. Тъничък е. Разчетен е вероятно както много пъти съм казвал, за да издържи един мандат на политическата партия, която управлява в момента. Още от самото начало говорех, че сроковете няма да се спазят и за тези пари пътят няма да бъде направен така, че да го ползваме дълги години без проблеми. Ако не се направят отводнителните съоръжения, първите поражения ще бъдат нанесени на настилката още тази есен при първите дъждове. След това и ледът ще си каже своето. Най-много след 3-4 години ще се появят и така познатите ни дупки. Така се прави път в БГ. Визията винаги е краткосрочна.
цитирай
2. kolevdobri - Пътят Беглик - Доспат.
12.09.2012 11:14
От страна на Доспат пътят е доста напреднал. Асфалтът е вече почти до разклона за Батак и Сърница. Тук строителството на отводнителните съоръжения са доста по-напреднали. Вероятността целият участък да се построи както трябва до началото на зимата е малка, въпреки струпването на толкова много хора и техника. Обикновено полагащите машини и валяците работеха, тракторите и камионите също, но там, където трябва да пипне човешка ръка, просто гледах как много от работниците се подпираха на лопатите. Пак казвам, ако няма добри отводнителни съоръжение - загуба е да се прави път.
цитирай
3. kolevdobri - Пътят Ветрен - Велинград 08.09-2012г.
12.09.2012 11:24
И този участък, въпреки струпването на толкова техника и хора няма да се изгради в срок. Не знам дали ще стане готов и за следващата година. Най-вероятно ще бъде пуснат през 2014г., освен ако не го претупат набързо в следващата година. Няма съществено изправяне на коритото на реката или прокопаване на тунели и изправяне на пътя. Няколко нови малки моста и подпорни стени на около 10 завоя. Последните 10 км. преди разклона на практика нищо не се прави. Настилката си е същата.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kolevdobri
Категория: Политика
Прочетен: 3219953
Постинги: 6920
Коментари: 4321
Гласове: 2406
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930