Постинг
29.01.2016 13:30 -
Някои размисли за винетките.
- Винетката е задължителна такса, която се плаща от притежателите на превозни средства, използващи републиканската пътна мрежа.
- Размерът на винетката се определя от Министерството на регионалното развитие. Няма практика за обществено обсъждане, преди да се приеме нова тарифа.
- Миналата година от винетки са продадени над 6,5 милиона винетки, на обща стойност 232 милиона лева. Три дни преди изтичане на срока на валидност на старите винетки, пътната агенция е продала малко под 700 хиляди винетки на стойност около 66 милиона лева. Значи 3 дни преди "финала" както се казва, собствениците на близо милион и половина пътни превозни средства не са си закупили винетки, ако предположим, че автомобилите, които са регистрирани са около 2.2 милиона.
- Още един въпрос - ако миналата година са продадени 6,5 милиона винетки, значи над 4 милиона винетки са продадени на чужди превозни средства, които пресичат границата ни. При всяко едно преминаване на границата, статистиката отчита посещения в страната, като физически лица. Значи интересна статистика - закупените винетки за чужди превозни средства са повече от туристите, посетили страната!
- Ако приемем, че 230 милиона лева се събират всяка година от винетни такси и че половината от тези пари отиват за издръжка на администрация и зимно почистване на пътищата, не остават кой знае колко пари за нови пътища и за ремонтиране на старите. За да се отговори на европейските стандарти за пътища, страната ни има нужда от инвестиции в пътната инфраструктура в размер на минимум 10 милиарда лева и то без да се включва в тази сума изграждането на магистралите Хемус, Струма, София - Калотина, Черно море и скоростните пътища до Видин и този межди Русе и Свиленград. Не са включени в сметката и такива съоръжения като планирания тунел под Шипка, изграждането на два нови моста на Дунав и други нови пътни съоръжения. Онези 10 милиарда лева са затова, да се приведе съществуващата пътна инфраструктура спрямо европейските стандарти и то само при условие, че от тези пари няма да се открадне нищо и всичките тези 10 милиарда ще отидат по предназначение.
- Значи какво - обречени сме да НЯМАМЕ европейски пътища. В много голяма степен това се дължи на комунистическият ни бюджет, който прибира милиарди от облагането на всичко, свързано с автомобилите - данъци, акцизи, такси и т.н. върху автомобилите, консумативите, резервните части и най-важното, облагането на горивата с всевъзможни данъци, акцизи и такси. Като вземете предвид и контрабандата на горивата /лесно се хваща, като се види разминаването между данъчните и митническите складове с гориво/ откъдето се пропускан близо милиард лева приходи за бюджета, лесно може да се определи, защо нямаме пътища в България - защото образно казано, пътищата издържат и куцо и кьораво и сакато - каквото хванете, само не и пътищата.
- Държавата не обича да си разтура рахата и предприема стъпката за постоянното увеличение на винетките. Шефът на агенцията по пътищата каза, че и 150 лева за кола са малко. Предвижданията са от 2017г. да се облагат товарните коли, които са основните разбивачи на пътищата у нас с по-високи такси, за да се компенсира липсата на средства. Каквото и да се прави в тази посока обаче, ще натовари допълнително гражданите с нови плащания и никой засега не мисли за пренастройване на бюджета на принципа - "Не ограбвай един бизнес, за да поддържаш друг бизнес". Ама откъде бюрокрацията ще има принципи за спазване, още повече и такъв, който е различен от социалистическия модел за развитие на икономиката.
- Тук няма да коментираме състояниетона общинските пътища, които трябва да се поправят и изграждат с данъците върху автомобилите, че и там има един куп проблеми. Важното е да се разбере, че нашата държава се крепи на няколко икономически кита - на европейските пари, като разлика между онова, което нашият бюджет дава на общността и това, което получава, на акцизите, на косвените данъци и на контрабандата. Това последното е заигравка и дано го разбере читателят, без да е необходимо да се конкретизира. Та както виждате бюджетът ни е "ценово" и "бюрократично" ориентиран и увеличението на цените на винетките и налагането на тол такси за камионите е нещо ново за нашата финансова действителност, като опит за намиране на допълнителни средства, необходими за поддържане и изграждане на нова пътна инфраструктура, ориентирана към увеличение на средствата чрез директно облагане на заинтересовани страни - собственици на коли и камиони, като в същото това време, приходите, реализирани именно от ползването на тези пътища отиват предимно за издръжка на държавната бюрокрация, пенсионни и здравни плащания. Простичко казано - държавата спира да работи, ако ги няма приходите от пътищата, но когато я попиташ, защо вземайки по няколко милиарда чисти пари от функционирането на тези пътища иска допълнително пари от нас, данъкоплатците, за да ги поддържа и възпроизвежда, ни се казва, че малко пари даваме, чрез системата на винетките. Така излиза, но ни спестяват факта, че нито една система в България не се самоиздържа. Нито здравната система, нито пенсионната система се самоиздържат. Те струват на данъкоплатците едни 10 милиарда лева на година. Е как да имаме пътища, като парите от пътищата отиват в тези две системи! Пак казвам - ние никога няма да се откъснем от социализма, а това значи мизерия, ако основните национални системи са на дефицит и не се самоиздържат. Здравната система няма място в бюджета. Тя трябва да се издържа от здравните вноски. Пенсионната система няма място в бюджета. Тя също трябва да се издържа от пенсионни вноски. Тя също няма място в бюджета. Ако махнеме тези две системи от бюджета и насочим данъците и таксите, които изкарваме от използването на пътищата за тяхното поддържане и изграждане на нови, за по-малко от 10 години ще имаме най-хубавите пътища в Европа. А сега какво се получава - пътищата финансират здравната и пенсионната система и тъй като последните приемат тези пари за харизани, се отнасят към тях като към чуждо нещо. Просто открадват по-голямата част от тях и искат още. Нали знаете една народна мъдрост - ВСЯКА ЖАБА, ДА СИ ЗНАЕ ГЬОЛА. ТОВА Е ПРИКАЗКА С ОТКРИТО ОТРИЦАНИЕ НА СОЦИАЛИСТИЧЕСКИЯ ПРИНЦИП НА УПРАВЛЕНИЕ НА ИКОНОМИКАТА, В КОЙТО ПРОДЪЛЖАВАМЕ ДА ЖИВЕЕМ И СЕГА. А КАКТО СЕ ЗНАЕ, НИТО ЕДНА СОЦИАЛИСТИЧЕСКА СТРАНА НЯМА ХУБАВИ ПЪТИЩА. ПО ПРИЧИНИ, ЗА КОИТО ГОВОРЕХ ДОСЕГА.
Селското стопанство на Украйна е под кон...
Главчев да се посъветва с Българското ди...
Американски военен експерт: Целият свят ...
Главчев да се посъветва с Българското ди...
Американски военен експерт: Целият свят ...
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 2406