Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.04.2016 15:15 - Какъв е смисълът да имаме субсидиран градски транспорт в 23 часа вечерта?
Автор: kolevdobri Категория: Политика   
Прочетен: 420 Коментари: 0 Гласове:
0



 Много пъти съм се замислял по въпроса, защо трябва да си сложиш специална дограма, за защита от шум, за да не чуваш гръмоленето на трамваите посред нощ в София. Защо има обществен транспорт, който е субсидиран през това време на денонощието? За да прибере пияните от кръчмите? Нека така да попитам - каква работа трябва да имаш, за да работиш посред нощ? Разбирам да правиш хляб в 5 или 6 часа сутринта, нещо, което и аз съм правил. Каква работа може да има човек в полунощ? Освен да си ватман на същия този трамвай, когото са изпратили да прибере хората, които са били по нощните заведения на града. Тези хора не могат ли да си платят транспорт, вместо ние, данъкоплатците да им плащаме част от превоза?


Защо изобщо трябва да има субсидиран транспорт? Не е ли ясно на всички управляващи, че там, където има субсидии, работите не вървят. Ако беше обратното, китайците щяха също да имат субсидирани железници. Да, ама не. Там железниците са скъпи и затова в Китай има качество на тези услуги. Евтинията не е докарала до добър край никоя държава. Точно обратното, скъпотията е тази, която движи развитието напред. Колкото е по-скъпо, толкова е по-добре за населението и толкова повече хора искат да дойдат да живеят на такова място. Има някаква логика за субсидиран транспорт, ако става дума за чужденци, които пристигат в града. Те идват да похарчат пари и всички знаят, че туристите в рамките на един ден харчат повече пари от местните. Затова градските власти в Женева осигуряват безплатен транспорт на туристите от летището до хотела, където са отседнали, а хотелът след това осигурява безплатна карта за посещение из целия град. Целта е туристите да видят колкото се може повече места и да похарчат повече пари. Разбирам една такава политика. Също разбирам политиката на град Талин, където местните жители не плащат за градски транспорт. Там се приема, че местните чрез данъците си издържат градския транспорт и така се стимулира неговото ползване, за да се намали трафикът в града и замърсяването. Ето имат си политика и я спазват. Но нашият градски бюджет на София не може да покрие разходите за транспорт и затова е необходимо държавният бюджет да дава допълнително пари. Но нали знаете, държавата или общината предлага някаква услуга, тя е неефективна и скъпа. Със сигурност градския транспорт би се управлявал по друг начин, ако беше частна фирма и нямаше да има нужда да се увеличава цената на превоза от 1 лев на 1,6лв. Това е непазарно поведение, което е следствие на липсата на конкурентна среда за предлагането на тази услуга. А как да се случи така, градският транспорт да се самоиздържа при цена от 1 лев на превоза? Като не пуска дълги влакови композиции да работят вечерно време, защото пътуват полупразни. Същото важи и за другият транспорт. Защото и управлението на градския транспорт е шуробаджанашко, както всяко обществено нещо у нас. Защото при толкова технологии, да плащаш заплати на продавачки на билети е също толкова неразумно, колкото и да плащаш за нощни курсове на автобуси, трамваи, тролеи и метро и да разкарваш заради десетина пътници возила, чието предназначение е да возят повече от 100 души. Защото един частник ще си направи сметката добре, за разлика от управителя на градския транспорт.

Наистина чудна работа - ако има привилегии за градския транспорт и цената на билета се субсидира, защо тогава да не се субсидира цената на хляба, лекарствата, млякото и зарзавата. Кой тъпак е казал, че транспортът трябва да се субсидира, освен някой долун комунист, който няма акъл за 5 пари. И тук не става дума за простия факт на субсидията, защото примерът с Талин е показателен. Там транспортът се издържа от данъците на гражданите на града, което означава, че за някой този транспорт също е субсидиран. Тук става дума затова, че някой беден човек от Исперих или от Учин дол или от Омуртаг, с мизерните си данъци, които внася в хазната, субсидира транспортът на много по-богати хора, които живеят в София или в други големи градове, които получават субсидия за транспорта си. Това е абсолютно несправедливо. Същите тези хора от тези малки градове, субсидират превоза на някой пияндурник, който ползва градския транспорт в София, за да се довлече до дома, след пиянски запой в някоя кръчма.



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kolevdobri
Категория: Политика
Прочетен: 3197216
Постинги: 6872
Коментари: 4298
Гласове: 2399
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031