Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.02.2018 20:36 - Системата на образование се нуждае от цялостна реформа.
Автор: kolevdobri Категория: Политика   
Прочетен: 641 Коментари: 6 Гласове:
1

Последна промяна: 03.02.2018 09:41


 
Нека първо да си зададем въпроса: Какви цели преследва сега българската образователна система? Вие знаете ли? Има ли ги някъде ясно записано и дали точно и неотклонно се преследват тези цели?

Нека да си кажа моето мнение по въпроса. Според мен, ГЛАВНАТА ЦЕЛ, КОЯТО ТРЯБВА ДА ПРЕСЛЕДВА БЪЛГАРСКАТА ОБРАЗОВАТЕЛНА СИСТЕМА, ТОВА Е ДА СЪЗДАДЕ ИЛИ ДА СЪЗДАВА ЕДНО здраво, умно, силно, свободно, ангажирано, продуктивно и щастливо поколение или поколения, където всеки ще получи мястото си в живота според собствените си заслуги и постижения, на база на една честна система за оценка и реализация. Как ви се струва?

Това е различно от онова болно, тъпо, слабо, поробено, неангажирано, непродуктивно и нещастно поколение, което сега създава българската държава.


Откъде започва образователния и възпитателния процес? Ето етапите:
  1. Млади хора се запознават, харесват и правят деца. Готови ли са тези млади хора да правят деца? Готови са. Деца лесно се правят. Готови ли са да ги отглеждат и възпитават така, както трябва? Не, не са готови. Колкото аз съм бил готов, преди 30 години, толкова и те са готови. НИКОЙ НЕ НИ УЧИ НА ТОВА. Уроците по семейно планиране трябва да започнат още от 8-ми клас, ако не и по-рано. Циганките на тази възраст вече раждат. Учим устройство на човешката клетка, а знаем ли нещо, свързано с правенето, раждането, отглеждането и възпитанието на децата? Не. Или ако знаем, то е недостатъчно и несистематизирано. Много пъти съм си задавал въпроса. Ако имахме държава на място, щяха ли да се раждат толкова много увредени деца, било заради несъвпадение на кръвните групи на родителите, било заради лоши хигиенни навици, било заради лоша култура и възпитание на хранене и т.н.? Колко пари, усилия и в крайна сметка - нещастия, щяха да бъдат спестени на обществото, ако децата ни бяха възпитани и образовани на тези теми, така че да не създават физически и психически увредени деца, след като пораснат?  Преди няколко месеца срещам бременна жена, позната, да не кажа роднина и виждам, че дъвче баничка. Питам я: Ти луда ли си ма, та ти си нулева кръвна група а ядеш глутен, не помисли ли за детето, което носиш в утробата си? Ако не е помислила, ето откъде трябва да започне образованието и възпитанието на децата. След това детето се ражда с деформации. Страдат всички - и родители и общество. Вместо животът да е щастие, той се превръща в тегоба и грижи. Че затова ли живеем? Предметът "здраве", трябва да е основен предмет на всеки стадий на обучение и на родителите и на децата, като се започне от раждането и се стигне до смъртта на всеки един индивид. Какво по-ценно има от здравето? Нищо. А защо не се изучава? Нека образователният министър да каже.
  2. На второ място след здравето, да ПРОИЗВЕДЕМ ПОКОЛЕНИЕ, както по-горе съм казал, умно, силно, свободно, ангажирано, продуктивно и щастливо. От тъпаци никой няма нужда. От слабаци също. От поробени хора държавата има нужда, но това е тема на друго разсъждение. От мързеливци, които да лежат на грижите на родителите си, докато и те не умрат и не напуснат този свят, също никой няма нужда. НЯМАМЕ НУЖДА ОТ ХОРА, ЗА КОИТО ДЪРЖАВАТА ДА СЕ ГРИЖИ, СЛЕД КАТО НАВЪРШАТ ПЪЛНОЛЕТИЕ. ИМАМЕ НУЖДА ОТ ХОРА, КОИТО СЪУМЯВАТ ДА СЕ ГРИЖАТ ДОБРЕ ЗА СЕБЕ СИ И ЗА СЕМЕЙСТВАТА СИ, ЗА РОДИТЕЛИТЕ СИ И ЗА ОБЩНОСТТА В КОЯТО ЖИВЕЯТ. Останалото е празни приказки. Значи след здравето, на второ място е да научим поколенията ДА ОБЩУВАТ ПОМЕЖДУ СИ. Ние не можем да общуваме помежду си. Недоверие, страх, егоцентризъм, лицемерие, насилие...Какво ли още друго скапано състояние на нещата мога да изброя. Какво пречи да възпитаме децата си в точно обратното - да бъдат здрави, смели, умни, свободни, полезни и щастливи? Какво ни пречи да имаме и следваме такава програма за цялото общество? Не е необходимо да създаваме поколения, така, както ги създаваше преди 90 години Мусолини в Италия и да възпитаваме поколенията в това, да покоряват чужди страни и народи. Може да възпитаме поколенията подобно на швейцарците - чуждото не го искам, ама своето не си го давам. Тогава всичко ще бъде наред.

Чакайте да ви дам пример, който се породи в моята глава, след забележка на моя син, която той ми направи, когато беше на 5 години, връщайки се от детската градина. Направих нещо неправилно у дома и той ми се скара, като каза, че това е неправилно и че госпожата там би се почувствала недобре, от тази постъпка. Почувствах се засрамен и виновен. Беше ми за урок. Не бях прав. Признах си грешката и поисках прошка от него.


Представете си следното: Отивате да вземете детето от градената. Прегръщате детето си и го отвеждате към колата. Първо ви прави забележка, че миришете на цигари. На детето са му казали, че тютюнопушенето не е добре за здравето на хората. Плюс това се харчат пари, които могат да отидат за по-добри дела. Ще се почувствате ли неловко? Ами ако следващият път то отново ви направи забележка? Качвате го в колата, но не го слагате в столче, съобразно закона. На него са му казали и повтаряли, че от гледна точка на безопасността, детето трябва да седи в специално столче, закрепено на задната седалка. След това тръгвате с колата и правите ред нарушения, като карате рисково. Не си мислете, че е изключение. Виждал съм много такива случаи. И аз съм го правил. Не се гордея с това, но това са фактите. На детето обаче са му казали, че това не е правилно и карането на кола не е като карането на блъскащите колички в лунапарка. И ви прави забележка. Прибирате се у дома и слагате вечерята. Тя е тежка, с тестени изделия и без свежи храни. Детето ви прави забележка, защото на него са му казали какво трябва да яде, кога, по колко и в какви комбинации. И че на вечеря не може да се яде много.

Не забравяйте, че ние всички се учим един от друг. Аз съм научил много от моето дете. Надявам се, че и вие също. Това, че става дума за деца, не бива да ни успокоява и да приемаме, че след като са деца, трябва само да слушат като кучета и да изпълняват нашите разпореждания, без да разсъждават. АКО НЕ ГИ НАУЧИМ НА МИСЛЯТ И ДА РАЗСЪЖДАВАТ, ЩЕ СТАНАТ КАТО ПО-ГОЛЯМАТА ЧАСТ ОТ НАШИЯ НАРОД - ТЪПИ ДЕБИЛИ, В ЧИИТО ГЛАВИ НЯМА "НИКОЙ".



Искаме да сме богати, уредени, успешни, щастливи. Но изглежда искаме ДА СПАСИМ СЕБЕ СИ ОТ ЗАОБИКАЛЯЩАТА НИ ПРОСТОТИЯ, МРЪСОТИЯ, БЕДНОТИЯ И ИЗОБЩО "ТИЯ". НЕ ПРАВИМ НИЩО, КОЕТО ДА ПРОМЕНИ ОБЩАТА КАРТИНА, ЗАЩОТО ВСИЧКИ НИЕ, И БЕДНИ И БОГАТИ ДИШАМЕ ЕДИН И СЪЩИ ВЪЗДУХ. Ще минат десетилетия, докато заработи една такава програма. Идиотите ще бъдат против. Манипулаторите и кукловодите ще бъдат против. Мнозинството ще бъде против. Но все отнякъде трябва да се започне.




Гласувай:
1



1. kolevdobri - Кога ще ги стигнем...финландците?
05.02.2018 01:44
"Възможно е, финландската образователна система да не е най-добрата. Но децата на Финландия не мразят училището, не мечтаят колкото се може по-бързо да се отърват от него, не страдат от нервно пренапрежение за следващия изпит. Те са спокойни, внимателни и щастливи, четат книги, играят компютърни игри, обичат природата, забавляват се и се радват на живота. И учат."

https://nauka.offnews/news/Novini_1/Vav-Finlandiia-detcata-uchat-po-malko-a-znaiat-poveche_11346.html

Ето за това говоря от години. Финладците са го открили.
цитирай
2. kolevdobri - Принципи на финладското образование
05.02.2018 01:50
Равенство, 100% безплатно образование, индивидуален подход, практичност, доверие, доброволност. Толкова е простичко. Но защо не го правим? Защо така социализмът, отнемането на правата и свободата ни и промиването на мозъците, са ни отнели и чувството за това, кое е добро за нас и децата ни. Роби ли да управлява или свободни хора. Дилемата пред английския крал.
цитирай
3. emelika - Кога ще ги стигнем...?
07.02.2018 05:44
Провокирахте ме да прочета за финландската образователна система и съм впечатлена. Но явно родните лидери на образованието не търсят добрите модели, а наложените към неизменната стереотипност.
Финландците казват: "Или ще се подготвят за живота, или - за изпити. Ние избираме първото."
Какво по-важно от това – да си подготвен за живота – този нескончаем изпит! А да си подготвен, не е важно да цитираш дати и факти, за които да получиш шестици и с това да ти втълпят да си повярваш колко си умен, а да се научиш да мислиш и адаптираш във все по-динамично променящата се действителност и то самостоятелно. Да се научиш да задаваш правилните въпроси и да търсиш правилните отговори, да вземаш решения, без да се страхуваш ,когато сгрешиш.Да се научиш да не си единак, а в сговорна дружина. Нашата образователна система учи точно на обратното. Ученикът е дори задължен за учи от определени учебници,една разпарчалосана на куп предмети наука. Самото опредметявате губи духовната същност и единност на знанието. Свръхнатоварващо за младия човек е само времето което прекарва на задните си части и вгърбатването на малките от тежките раници. Да не изреждам – знаем си го.
Имаме и у нас прекрасни примери на учители с нов подход, чиито възпитаници, доказаха себе си на света в избрания от тях житейски път. Но тези учители са похулвани за бягство от статуквото. Техният начин на мислене и действие се доближава до това на финландците, дори надминава в някои отношения. И какво от това! Кой да се вслуша? При нашият модел е в сила познатото „И сам войнът е войн“.


цитирай
4. kolevdobri - Вземаме властта и сменяме системата!
07.02.2018 14:59
emelika написа:
Провокирахте ме да прочета за финландската образователна система и съм впечатлена. Но явно родните лидери на образованието не търсят добрите модели, а наложените към неизменната стереотипност.
Финландците казват: "Или ще се подготвят за живота, или - за изпити. Ние избираме първото."
Какво по-важно от това – да си подготвен за живота – този нескончаем изпит! А да си подготвен, не е важно да цитираш дати и факти, за които да получиш шестици и с това да ти втълпят да си повярваш колко си умен, а да се научиш да мислиш и адаптираш във все по-динамично променящата се действителност и то самостоятелно. Да се научиш да задаваш правилните въпроси и да търсиш правилните отговори, да вземаш решения, без да се страхуваш ,когато сгрешиш.Да се научиш да не си единак, а в сговорна дружина. Нашата образователна система учи точно на обратното. Ученикът е дори задължен за учи от определени учебници,една разпарчалосана на куп предмети наука. Самото опредметявате губи духовната същност и единност на знанието. Свръхнатоварващо за младия човек е само времето което прекарва на задните си части и вгърбатването на малките от тежките раници. Да не изреждам – знаем си го.
Имаме и у нас прекрасни примери на учители с нов подход, чиито възпитаници, доказаха себе си на света в избрания от тях житейски път. Но тези учители са похулвани за бягство от статуквото. Техният начин на мислене и действие се доближава до това на финландците, дори надминава в някои отношения. И какво от това! Кой да се вслуша? При нашият модел е в сила познатото „И сам войнът е войн“.



цитирай
5. kolevdobri - Всяко четвърто дете отива със страх на училище!
13.02.2018 16:04
http://dnes.dir/news/uchilishte-dete-strah-chetvarto-26880305

Смятайте колко добро е българското училище, че децата да се страхуват от него.
цитирай
6. kolevdobri - Пак насилие над деца. Време е за камери, колкото и да не ми харесва.
15.02.2018 16:47
https://gospodari/%D0%B2%D1%8A%D0%B7%D0%BF%D0%B8%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%BA%D0%B0-%D0%B2-%D0%B4%D0%BE%D0%BC-%D0%B7%D0%B0-%D0%B4%D0%B5%D1%86%D0%B0-%D1%81-%D1%83%D0%B2%D1%80%D0%B5%D0%B6%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%8F-%D0%BA%D1%8A%D0%BC-%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D0%BE-%D0%BE%D1%82-%D1%82%D1%8F%D1%85-%D1%89%D0%B5-%D1%82%D0%B5-%D1%83%D0%B1%D0%B8%D1%8F-%D0%B6%D0%B8%D0%B2%D0%BE%D1%82%D0%BD%D0%BE!-(%D0%B0%D1%83%D0%B4%D0%B8%D0%BE-%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%B8%D1%81)-video106925
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kolevdobri
Категория: Политика
Прочетен: 3197171
Постинги: 6872
Коментари: 4298
Гласове: 2399
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031