Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Моят блог в Blog.bg
Автор: kolevdobri Категория: Политика
Прочетен: 3195362 Постинги: 6870 Коментари: 4296
Постинги в блога от 24.02.2014 г.
Каква би трябвало да бъде основната функция на икономическите университети? За какво ние, данъкоплатците им даваме едни 400 милиона всяка година, плюс отделно пари за БАН?

При тази скапана икономика, която имаме, университетите трябва да подготвят кадри, които най-образно казано, могат да я "оправят" в сравнително кратък период от време.
Също така, след като икономиката ни е скапана, значи и политическата система е скапана. Университетите трябва да покажат на студентите, защо политическата система произвежда скапана икономика и отново как да се оправят нещата. Сега университетите произвеждат безхарактерни бюрократи и пишман политици

Значи икономическите университети трябва твърде критично да се отнасят към политическото устройство на държавата, към действията на правителството и парламента и правосъдната система. Някога да сте чували критично изказване на ректор на икономически ВУЗ по отношение на икономическата политика на правителството? Нищо нали, мълчат като риби. Защото онези отгоре ще им отрежат субсидията. Защо да си развалят рахата. Какво очаквате тогава от тях? Вместо да са репер на властта, те са нейно послушно оръдие. Затова няма да ги видите в нито една престижна класация. И ние пращаме там децата си да учат. Толкова ли сме глупави, че да не се досетим какво се случва там с умовете им, с чувствата им, със свободата им!

Харвард може да се похвали с Марк Цукърбърг и Бил Гейтс. Дори може да се похвали, че Гейтс е изкарал само един или два семестъра, преди да се впусне в бизнеса и сега е почетен доктор на университета. Университетът в Чикаго може да се похвали с Милтън Фридман.Какво произвеждат нашите вузове? Успешни бизнесмени, успешни политици, какво? Нищо добро, само жалки мишки, плъхове, кариеристи - бюрократи...Само си помислете - Георги Марков, този жалък човек, е народен представител, произведен с подкрепата на ръководството на един от вузовете.

В НАШИТЕ ВУЗОВЕ НЯМА ДУХ, НЯМА ЧЕСТНОСТ, НЯМА СТРЕМЕЖИ, НЯМА ЧУВСТВА...ВСИЧКО СЕ ПРАВИ ЗА ПАРИ И ЗА ПУСТИТЕ МУ ДИПЛОМИ, КОИТО ТРЯБВА ДА УДОСТОВЕРЯТ ПРЕВЪЗХОДСТВОТО НА ЕДИН ЧОВЕК НАД ДРУГ В ИЗМИСЛЕНО ИНТЕЛЕКТУАЛНО ОТНОШЕНИЕ, НО НЕ СЪС СИЛАТА НА МИСЪЛТА И УМА, А С ПОМОЩТА НА АДМИНИСТРАТИВНОТО РЕШЕНИЕ, УДОСТОВЕРЯВАЩО, ЧЕ ЗНАЕШ НЕЩО ПОВЕЧЕ ОТ ДРУГИТЕ, ОТПЕЧАТАНО И ПОДВЪРЗАНО ПО ЛУКСОЗЕН НАЧИН. ФОРМАЛИЗАЦИЯ НА НЕЩАСТНИТЕ НИ УСИЛИЯ ДА ПРИДОБИЕМ ФОРМАЛЕН СТАТУС. А ОТВЪТРЕ - КУХО, КУХО, КУХО... 


НЯМА ЩАСТИЕ БЕЗ ЛЮБОВ, ТАКА КАКТО НЯМА ИКОНОМИКА БЕЗ СВОБОДА.

Сега да питам минали и настоящи студенти: "Някой да ви го е казвал това?" Някой да ви е казвал как да "оправите" скапаната икономика?

Не, нали. Разбирам, че и между преподавателското съсловие има идиоти и комунисти, които тъпчат главите на децата ни с групости от рода на: "Да вземем от богатите и да дадем на бедните", но пропускат да им кажат много важното допълнение:" Че да остане нещо и за нас".

За какво икономическо учение става дума, след даскалите там не са казали на децата ни, че развита икономика не се прави от затворници. Примерите с Китай и Дания, където затворниците се трудят сравнително ефективно не са много показателни, когато става дума за работата на цялата икономическа система. Минахме през този период от време, когато при социализма на всеки 4-ма имаше по един надзирател. Сега няма толкова много надзиратели, но държавата продължава да плаща заплата на всеки четвърти зает и на това му вика "пазарна икономика". Толкова е пазарна, колкото аз съм наследник на Юлий Цезар по бащина линия!

ЗНАЧИ ДАСКАЛИТЕ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ УЧАТ ДЕЦАТА НИ НА П О С Л У Ш А Н И Е. ДА ПРАВЯТ ТОВА, КОЕТО ЧИНОВНИЦИ, БЮРОКРАТИ И ПОЛИТИЦИ ИМ КАЗВАТ. ДА ГИ УПРАВЛЯВАТ ПО-ЛЕСНО. И ВСИЧКО СИ ИДВА НА МЯСТОТО - ИМАМЕ ЦЕНТРАЛИЗИРАНА ВЛАСТ, ЦЕНТРАЛИЗИРАНИ СТРУКТУРИ, КОИТО РЕШАВАТ ВАЖНИТЕ АСПЕКТИ ОТ НАШИЯ ЖИВОТ И ЗАДАЧАТА НА ВСЯКА ЕДНА ПАРТИЯ Е ДА ИМА ПОСЛУШНИ ПОСЛЕДОВАТЕЛИ, КОИТО ДА ЗАХРАНВАТ ЕГОЦЕНТРИЧНИТЕ СТРЕМЕЖИ НА НЕЙНИТЕ ЛИДЕРИ.
УНИВЕРСИТЕТИТЕ СА СЕ ПРЕВЪРНАЛИ В МАШИНИ ЗА ПРАВЕНЕ НА ПАРИ - НА НИКОЙ НЕ МУ ПУКА, ДАЛИ СЪЗДАВА КАЧЕСТВЕН МАТЕРИАЛ. СЪМНИТЕЛНО Е КАЧЕСТВОТО НА САМАТА ПРОФЕСИОНАЛНА ПОДГОТОВКА НА СТУДЕНТИТЕ, ДА НЕ ГОВОРЯ ЗА МАКРОИКОНОМИЧЕСКАТА ИМ ПОДГОТОВКА И ЗА ПОДДЪРЖАНЕ НА СТРЕМЕЖ КЪМ УСЪВЪРШЕНСТВАНЕ И КРИТИЧНОСТ ПРИ ИЗЯВА НА ВЪЗГЛЕДИТЕ И ИДЕИТЕ.

Всъщност простичко казано, ако даскалите във вузовете са комунисти, какво очакваме от тях? Какво очакваме от Петър Димитров, Пламен Орешарски, Стоян Александров, Тодор Вълчев, Любен Беров, лека му пръст или Иван Костов? Какво очакваме от провалили се политици освен, да станат даскали във ВУЗ, каквито винаги са били? Очакваме да поддържат статуквото, да пълнят главите на децата ни с безполезни глупости, да ги направят плазмодии в очакване да получат заветните си кухи дипломи, да им отнемат и последната искрица, че от тяхната активност и гражданска позиция зависи бъдещето на страната им.

Как могат да се оправят нещата ли? Много лесно, стига да има политическа воля и силен натиск от страна на данъкоплатците за промяна:
  1. Държавата да дава пари само за много добри и отлични студенти. Оценяването на това кой е много добър и кой е отличен да се извършва на база на предварително определени и приети, обнародвани и леснодостъпни тестове в мрежата, върху които всеки може да работи и да се подготвя. Така се елиминира всякакъв субективизъм в писането на оценките, премахва се корупцията и негласната практика да се получава финансиране срещу некачествено свършена работа;
  2. Университетите да плащат наем на държавата за помещенията, които са обществена собственост, за да има справедливост и конкурентна среда в тази област;
  3. Сградите на университетите да се използват и от частни университети на равноправен принцип. Така ще се ликвидира несправедливостта, основно изискване за лицензиране на висше учебно заведение да е фактът, дали има сграда, отговаряща на един куп изисквания;
  4. Университетите да бъдат задължени да не превишават квота от 50% преподаватели на щатна заплата. Останалите да бъдат преподаватели от практиката на хонорар. Да има електронна система затова, кои специалисти да бъдат канени от практиката, като право на глас да имат и студентите;
  5. Изборът на ректор. Всички знаят, е сегашната система за избор на ректори на учебните заведения не е добра. Според мен, всички студенти трябва да имат право да гласуват за ректор на учебното заведение, в което учат. Изборът да бъде контролиран от ЦИК. Така и така нямат работа по времето между изборите за парламент, а получават заплати;
  6. Изследователска работа и критичност към всяко едно управление. Нито едното го има, нито другото. Колкото е "по-близо" един университет до управляващите, толкова по-некачествено е образованието там. Икономическите ни вузове дават трибуна на изява на провалили се политици, защото на практика всички политици и бивши и настоящи са провалени политици. И това не го казва Добри Колев. Казват го всички международни класации за социално и икономическо развитие. Само един въпрос - колко пъти икономическите ни вузове са канили специалисти, примерно от Естония, за да ни кажат как аджеба една държава от нищото през 1990г., сега е пример за икономическо развитие, просперитет и възможности за решаване на проблеми? Колко пъти сме канили бащите на проекта "Ирландия", за да споделят своя опит? Колко пъти сме канили исландските реформатори, заради което Исландия вече е прескочила трапа на икономическите проблеми? Колко пъти нашите икономически вузове са канили специалисти от Сингапур, Хонг Конг, Швейцария, Австралия, Нова Зеландия и други страни, класирани в раздел "реформаторски", за да споделят своя опит? КАКВО СИ МИСЛЯТ НАШИТЕ КОМУНИЗИРАНИ, КОРУМПИРАНИ И ДЕГРАДИРАЛИ В УМСТВЕНО И МОРАЛНО ОТНОШЕНИЕ ПРОФЕСОРИ И ДОЦЕНТИ, ЧЕ ЗНАЯТ И МОГАТ ПОВЕЧЕ ОТ ХОРАТА, КОИТО НАПРАВИХА УСПЕШНИ ГОРЕИЗБРОЕНИТЕ СТРАНИ? НЕ, ТОГАВА КАКТО КАЗВАШЕ ПОКОЙНИЯ ИЛКО ЕСКЕНАЗИ, ЩЕ ИМ ЛЪСНАТ ГОЛИТЕ КОМУНИСТИЧЕСКИ ЗАДНИЦИ. СТУДЕНТИТЕ ЛИ? ТЕ СА ТОЛКОВА НАИВНИ ГОРКИТЕ. ТА ТЕ СА ЕДНИ ДЕЦА. РОДИТЕЛИТЕ ИМ НЕ СА ГИ ПОДГОТВИЛИ ДОБРЕ ЗА ЖИВОТА, ЗАЩОТО ТЯХ Е НЯМАЛО КОЙ ДА ПОДГОТВИ ДОБРЕ. И ВСИЧКО СИ ВЪРВИ ПО СТАРОМУ.
Университетите трябда да генерират идеи за промяна, а не послушание и раболепничество спрямо властта. Това би трябвало да бъде будната съвест на нашето общество. Нали затова съществуват за бога тези икономически вузове - за да ни кажат в коя посока да вървим и с каква скорост да вървим. Кой, ако не те ще ни кажат това? Правителството, парламентът или онези обикновени и отрудени хорица, които от сутрин до вечер ровят в земята, за да се самозадоволяват с хранителни продукти?

ТРЯБВА ДА ОТКЪСНЕМ УНИВЕРСИТЕТИТЕ ОТ ДЪРЖАВАТА, ТОЕСТ ОТ МАФИЯТА. ТРЯБВА ДА ГИ ОТКЪСНЕМ ОТ МАФИЯТА, ТОЕСТ ОТ ДЪРЖАВАТА. ДОКАТО НА НИКОЙ ОТ НАС НЕ НИ ПУКА КАКВО ПРОИЗВЕЖДАТ ИКОНОМИЧЕСКИТЕ НИ ВУЗОВЕ, СТРАНАТА НИ ЩЕ БЪДЕ ИЗОСТАНАЛА, КОРУМПИРАНА И ПОКАЗАТЕЛ ЗА ЛОШ ПРИМЕР НА ЕВРОПА. ДОКАТО ПРЕПОДАВАНЕТО, УЧЕНЕТО И ЗАЩИТАТА НА СВОБОДАТА НА ИКОНОМИКАТА ОТ ПОСЕГАТЕЛСТВАТА НА МАФИЯ, ДЪРЖАВА И РАЗНИ КРЕТЕНИ, КОИТО БЛЕНУВАТ ДА ПОЛУЧАВАТ ПРЕДИМСТВА ПРЕД ДРУГИТЕ, НЕ СТАНЕ ПРИОРИТЕТ В АКАДЕМИЧНИЯ ЖИВОТ, ЩЕ ПРОДЪЛЖАВАМЕ ДА БЪДЕМ СВИДЕТЕЛИ НА ТОВА, КОЕТО ВИЖДАМЕ И СЕГА.
Категория: Политика
Прочетен: 760 Коментари: 2 Гласове: 3
Последна промяна: 25.02.2014 09:22
Търсене

За този блог
Автор: kolevdobri
Категория: Политика
Прочетен: 3195362
Постинги: 6870
Коментари: 4296
Гласове: 2398
Архив
Календар
«  Февруари, 2014  >>
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
2425262728