Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.01.2018 11:46 - Ако си осигурим чист въздух, чиста вода и чиста храна, значи сме станали и богати.
Автор: kolevdobri Категория: Политика   
Прочетен: 208 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 29.01.2018 15:12


 

Богатите общества, при равни други условия, имат по-чиста среда от бедните.

Примерите са много. Норвегия и Дания например. В Норвегия около 40% от продаваните нови автомобили са електрически, а в столицата на Дания, Копенхаген, е забранено да се използват дърва и въглища за отопление. Някои могат да кажат, лесно им е на норвежците и датчаните - имат пари и могат да си позволят електрически автомобили, а също така и да се топлят на газ и електричество.

Нека да погледнем нещата от друг ъгъл. Това, че датчаните и норвежците "имат пари" е безспорен факт. Но защо "имат пари", а ние нямаме? Много пъти съм си мислил, че основният данъкоплатец в една страна, това е автомобилистът. Само си помислете, какво плащаме на държавата - милиарди левове под формата на ДДС, акцизи и преки данъци за ползване на автомобилите и цялата съпътстваща им инфраструктура. Ако ограничим ползването на автомобилите, няма ли да съкратим приходи в бюджета за милиарди, които при други условия биха отишли за пенсии, за социални помощи, за инвестиционната програма на държавата, за образование и медицинско обслужване и т.н.? Да, вероятно, но ако не държим сметка за така наречените съпътстващи фактори. Датчаните не ползват автомобили толкова, колкото нас, но са по-богати с пъти от нас и бюджетът им е многократно по-голям от нас. В същото време са и по-здрави и по-производителни.

Какво ще стане, ако НАКАРАМЕ БЕДНИТЕ, В СЛЕДВАЩИТЕ НЯКОЛКО ГОДИНИ, ДА СЛЯЗАТ ОТ АВТОМОБИЛИТЕ СИ? Ами ще станат по-богати, защото няма да харчат пари по колите си и ще ги използват за по-рационални неща. В същото време въздухът ни ще стане много по-чист, защото автомобилите на бедните са с характеристики - стар и със завишени показатели за замърсяване. В страната има 4 милиона регистрирани МПС-та и също толкова жители, които са или бедни или застрашени от бедност. При 7 милиона население е ясно, че бедните също притежават автомобили. Няма статистика за това, коя социална група какви превозни средства притежават, но изводите се налагат сами от тези данни. 

Ако държавата наложи еко данъци на автомобилите с емисии, но неминуемо ще се стигне до намаляване на броя на регистрираните превозни средства и най-вече тези, които изпускат най-много изгорели газове. Налагането на тези еко данъци трябва да бъде на принципа - замърсяваш - плащаш, а не както е сега, дали колата отговаря на съответния еко стандарт, защото може да се случи така, че автомобил с евро стандарт 1 да отговаря на нормите на стандарта, а автомобил с евро стандарт 5 - да не отговаря. Не е важно коя кола на какъв стандарт отговаря. Ако замърсява - плаща. Например, ако е под 100гр. на километър - 50 лева данък. Ако е между 100 и 200 - 100 лева данък. Ако е между 200-300 - 200 лева данък и така нататък. Нека всеки да си направи сметката дали да притежава и какъв автомобил да притежава. Същото важи и за по-големите МПС-та. Над 95% от тировете, регистрирани у нас, са втора употреба.

Така ще се превърнем в Дания на Балканите.  Ще се намали драстично автопарка, но в същото време драстично ще се увеличат приходите от данъци върху него. Така ще имаме повече пари в бюджета, и в същото време по-чист въздух. Бедните ще могат да си похарчат парите за нещо по-добро, отколкото да притежават автомобил, пък и знае ли се, може да излязат от положението си на бедни, освобождавайки се от автомобила.

Ако се сложат и GPS системи за контрол над скоростта, ще станат излишни и хилядите катаджии, които сега ни тормозят по пътищата. Всичко ще става автоматично - превишаваш скоростта - плащаш веднага глоба. Във всеки един момент системата ще знае с колко сме превишили скоростта и ще може да се задължава специално създадената за целта сметка, със сумата на глобата. Ще се изгуби смисъл да се притежава автомобил с огромна кубатура двигател, защото за какво ти е той, ако не можеш да караш с повече от 140!!! Така и въздухът ни ще стане по-чист и ние ще станем по-богати, като не пращаме за простотиите, които сега вършим. Ще намалеят и проишествията, смъртните случаи, ранените и други пострадали от катастрофи, застрахователните обезщетения и други съпътстващи плюсове.
Та това е за колите.


За печките? Там решението е просто - след като в Копенхаген има забрана за ползването на дърва и въглища за отопление, следва само да се добави, че се забранява да се горят и други неща като дрехи втора употреба, гуми, пластмаси и други подобни. Освен Копенхаген, такава забрана има и в Краков от началото на следващата година. Трябва само да се реши проблема с монопола върху мрежата за доставка на газ, за да може да се предложи на потребителя алтернативна възможност.


Не ме разбирайте погрешно, но екологичната култура на балканеца е толкова ниска, че ефект може да се постигне само с прилагането на закон, според който половината от изгорелите газове от ауспуха да се вкарват вътре в купето, както и половината от пушека от комина да се вкарва в жилището на този, който произвежда пушек. Тогава може и да се оправят нещата. 



Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kolevdobri
Категория: Политика
Прочетен: 3218946
Постинги: 6920
Коментари: 4321
Гласове: 2406
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930