Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.01.2016 20:17 - Какви са поуките досега, от появата на Марешки в бизнеса с горивата на дребно?
Автор: kolevdobri Категория: Политика   
Прочетен: 553 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 07.01.2016 20:59


 Всички знаят историята.

От края на 2015г., Марешки започва да се занимава с горива, защото доставчиците на горива му отказали по-големи отстъпки за неговите коли, с които дистрибутира лекарствата. Логично е да провери, колко печели една бензиностанция. Установил, че става дума за над 40 стотинки на литър. При 2 лева за литър, това си е 20 %. И решил да опита.


Отваря бензиностанция във Варна и "спуска" цените до 1,70лева за литър бензин. Нареждат се много коли, за да зареждат гориво. Казва, че печели в рамките на 10-на стотинки на литър.


За по-голяма достоверност, ходих до Варна и посетих бензиностанцията му. Видях на какви цени продава горивото, но НЕ ЗАРЕДИХ. Първо, бях почти пълен и второ - ЗАБЕЛЯЗАХ, ЧЕ В РАЙОНА НА СЪЩАТА ТАЗИ БЕНЗИНОСТАНЦИЯ, ЕДИН ОТ НАЙ-ГОЛЕМИТЕ ИГРАЧИ, АКО НЕ И НАЙ-ГОЛЕМИЯТ - "ЛУКОЙЛ" Е НАМАЛИЛ ЦЕНАТА НА ГОРИВОТО, КОЕТО МЕ ИНТЕРЕСУВА В СЛУЧАЯ - ПРОПАН БУТАНА - НА 78 СТОТИНКИ ЗА ЛИТЪР. МОЖЕТЕ ЛИ ДА СИ ПРЕДСТАВИТЕ. В СЪЩОТО ТОВА ВРЕМЕ, НА БЕНЗИНОСТАНЦИЯТА НА МАРЕШКИ, ЦЕНАТА Е 83 СТОТИНКИ ЗА ЛИТЪР.

Да, обаче ако искате да заредите на други бензиностанции на Лукойл в страната, ще видите, че цената на въпросното гориво е най-често 91 стотинки или това е с 13 стотинки повече от цената, на която "Лукойл" продава газта в бензиностанцията си във Варна, която се конкурира с тази на Марешки. Какви изводи може да си направи човек от тази информация:
  1. Гледах едно предаване по телевизия "Европа" с Марешки, на 06.01.2015г. Там той изрази идеята, държавата да определя цените на горивата на дребно така, както го прави с лекарствата в аптеките. Защо иска това г-н Марешки?
  2. Всички ние приветстваме появата на нови играчи на пазара, защото това ще е от полза на потребителите. Горивата представляват една от най-важната част от микса за определяне на крайните цени на стоките и услугите в страната, естествено след работната заплата, разбира се и на всеки българин не му е все едно на каква цена купува горивата на дребно. Тук става дума за милиарден бизнес. Но какво видяха моите очи на бензиностанцията на Марешки във Варна? Не видяха опашката, която се получи в първите дни и седмици след откриването на бензиностанцията. Защото големите играчи на пазара са се усетили и са решили да го довършат и да го изхвърлят от бизнеса.
  3. Как ще го направят ли? По следния начин. Ако Марешки открие нова бензиностанция, например в Пловдив, какъвто е планът, очаквайте в района на неговата бензиностанция, играчи като "Лукойл" да свалят толкова цените, че да играят под цената на Марешки. Големият играч може да играе и на загуба в отделни обекти. Големият играч има десетки и десетки бензиностанции и загубата на една ще се покрие от печалбата на други. Така бизнесът на Марешки с горивата може и да върви, колкото да се самоиздържа, защото най-малкото което е, да обслужва неговият дистрибуторски бизнес с лекарствата. Но от друга страна, той декларира, че иска да продаде бизнесът на едро с лекарствата, защото това не му е на сърце. Той се интересува от продажбите на дребно и се е захванал с дистрибуция на лекарства по познатите ни причини - за да получи по-добри условия за покупка на лекарства за аптеките.
  4. Именно затова Марешки иска държавата да определя цените на горивата, защото той е доказал, че е ефективен играч и когато има едни оптимални цени и гарантирани отстъпки от 10% процента примерно, за него това е достатъчно, защото има добра логистична дейност и добра организация на бизнеса, за разлика от конкуренцията и така дейността му е обезпечена както се казва. 
  5. Но тук възникват много въпроси. ВЕДНЪЖ НАМЕСИ ЛИ СЕ НА ПАЗАРА, ДЪРЖАВАТА МОЖЕ ДА ЗАПРИЛИЧА НА СЛОНА, КОГОТО СА ПУСНАЛИ ДА СЕ РАЗХОДИ В СТЪКЛАРСКИ МАГАЗИН. ТО И СЕГА ДЪРЖАВАТА СЕ НАМЕСВА, С ДЕЙСТВИЯТА СИ ИЛИ БЕЗДЕЙСТВИЯТА СИ, КАТО Е ДОПУСНАЛА МОНОПОЛИЗАЦИЯ НА ПАЗАРА НА ГОРИВА И НЕГОВОТО КАРТЕЛИРАНЕ. ЗАТОВА ТРЯБВА МНОГО ДА СЕ ВНИМАВА.
  6. Тогава възниква най-важният въпрос - явно е, че ако Марешки върви с рогата напред и ако тази политика  му е носила успех в бизнеса с лекарствата, появата му в бизнеса с горивата е доста рисковано начинание. Тук играчите са хем по-големи, хем и по-безпощадни. За да го изхвърлят от пазара големите ще му устроят същият "кур капан", какъвто са направили във Варна. След като няма опашки от чакащи да заредят на неговата бензиностанция, ще му бъде трудно да върже баланса с тези ниски цени, на които предлага горивото. Трудно, не означава разбира се невъзможно. Има вероятност, тази бензиностанция да оцелее и да му носи някакъв доход, а най-малкото което е, поне да не му носи загуба. Но от гледна точка на мащабния бизнес, е много трудно да се появи нов голям участник от пазара, освен ако друг голям участник в българския пазар - примерно банка или конгломерат от бизнеси, не застане зад гърба му. Тогава има шансове за успех.
  7. Мисля си обаче, след като държавата е активен и в същото това време пасивен участник на пазара, като намесата й и ненамесата й в същото това време е причината, големите играчи да реализират голяма норма на печалба, за сметка на потребителите, защо да не се отиде и към следваща стъпка - ДА СЕ ЗАСТАВЯТ ГОЛЕМИТЕ ВЕРИГИ И ВСИЧКИ СОБСТВЕНИЦИ НА БЕНЗИНОСТАНЦИИ, ДА ОПРЕДЕЛЯТ ЕДИННИ ЦЕНИ ЗА ДЕНЯ, ЗА ЦЯЛАТА СТРАНА, ФОРМИРАНИ НА ОСНОВАТА НА НАЙ-НИСКАТА ЦЕНА, ОФЕРИРАНА НА ЕДНА ИЛИ НЯКОЛКО ТЕХНИ БЕНЗИНОСТАНЦИИ. ТАКА, АКО ЦЕНАТА НА ГОРИВОТО /В СЛУЧАЯ ГАЗТА/ СТРУВА ВЪВ ВАРНА 78 СТОТИНКИ, ЗАЩО ГОРИВОТО ДА НЕ СЕ ПРОДАВА НА ТАЗИ ЦЕНА И В БУРГАС, ОЩЕ ПОВЕЧЕ, ЧЕ БИ ТРЯБВАЛО В БУРГАС ДА СЕ РЕАЛИЗИРА И ПО-ГОЛЯМА ПЕЧАЛБА ОТ ПРОДАЖБАТА, ЗАЩОТО НЯМА ДА ИМА ТЕЗИ ТРАНСПОРТНИ РАЗХОДИ - ВАРНА Е НА 135 КИЛОМЕТРА ОТ БУРГАС. ТАКА ЗАКОНОДАТЕЛНО ЩЕ СЕ СПАСЯТ ТЕЗИ УСИЛИЯ НА ТАКИВА ИГРАЧИ КАТО МАРЕШКИ, КОИТО В ИНТЕРЕС НА ИСТИНАТА СТИМУЛИРАТ ДОБРИТЕ ПРАКТИКИ НА ПАЗАРА И РАЗБИВАТ МОНОПОЛА НА ГОЛЕМИТЕ ИГРАЧИ.
  8. Така, ако например "Лукойл" иска да формира една цена от 78 стотинки за литър газ на бензиностанция във Варна, да бъде задължена същия ден да продава газта на същата цена и в Благоевград и в София и във Видин. Тогава такива като Марешки биха имали повече шанс да оцелеят. НИЕ, КАТО ПОТРЕБИТЕЛИ СЪЩО БИХМЕ ИМАЛИ ПОВЕЧЕ ШАНС ДА ПОЛУЧИМ ПАЗАРНИ ЦЕНИ, АКО СЕ НАЛОЖИ ТОЗИ ПРИНЦИП НА ДЕЙСТВИЕ. ЗА ДА СЕ ИЗБЕГНАТ ЗЛОУПОТРЕБИ, ВСЯКА ВЕРИГА БЕНЗИНОСТАНЦИИ ЩЕ БЪДЕ ЗАДЪЛЖЕНА ДА ПУБЛИКУВА ВСЕКИ ДЕН ЦЕНИТЕ НА ДРЕБНО НА ГОРИВАТА НА ОФИЦИАЛНИЯ СИ САЙТ. ТАКА, АКО ВИДИМ, ЧЕ В ПАЗАРДЖИК Е ОБЯВЕНА ЦЕНА ОТ ПРИМЕРНО, 80 СТОТИНКИ ЗА ЛИТЪР, ЩЕ ЗНАЕМ, ЧЕ ЦЕНАТА Е СЪЩАТА И В СИЛИСТРА И В РУСЕ И Т.Н. ТОГАВА ВСЕКИ ПРЕДПРИЕМАЧ ЩЕ СИ НАПРАВИ ДОБРЕ СМЕТКАТА ДАЛИ И С КАКВА ОФЕРТА ДА ВЛИЗА НА ТОЗИ ПАЗАР. 
  9. ПОЯВАТА НА Г-Н МАРЕШКИ НА ПАЗАРА ЗА ГОРИВА Е НАЙ-ХУБАВОТО НЕЩО ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ, СЛЕД ПАДАНЕТО НА ЦЕНИТЕ НА МЕЖДУНАРОДНИЯ ПАЗАР. ЗАЩОТО НЕГОВАТА ПОЯВА ПРЕДИЗВИКА ПО-ГОЛЯМО ПАДАНЕ НА ЦЕНИТЕ В РАЙОНА НА НЕГОВАТА БЕНЗИНОСТАНЦИЯ, ОТКОЛКОТО ПАДАНЕТО НА ЦЕНИТЕ НА НЕФТА. РАЗБИРАТЕ ЛИ, ЧЕ НИЕ ЖИВЕЕМ В ОБСТАНОВКА НА КАРТЕЛИЗАЦИЯ НА ПАЗАРА ЗА ГОРИВА И АКО НЕ БЕШЕ МАРЕШКИ, НЯМАШЕ ДА ИМАМЕ ПРАКТИЧЕСКИ ПРИМЕР ЗА ДОКАЗВАНЕ НА ТАЗИ ТЕЗА. 
  10. С ОПРЕДЕЛЯНЕТО НА ЕДИННАТА ЦЕНА ЗА ЦЯЛАТА СТРАНА, ГОЛЕМИТЕ ИГРАЧИ ЩЕ НИ ДОКАЖАТ, ЧЕ С НАМАЛЯВАНЕ НА ЦЕНИТЕ НА ГОРИВАТА НА СВОИТЕ БЕНЗИНОСТАНЦИИ, В РАЙОНА НА БЕНЗИНОСТАНЦИЯТА НА МАРЕШКИ, НЕ Е НАПРАВЕНО С ЦЕЛ ДА ГО ИЗХВЪРЛЯТ ОТ ПАЗАРА, А ДА НИ ПРЕДЛОЖАТ НА НАС, ПОТРЕБИТЕЛИТЕ, НАЙ-ДОБРИТЕ ЦЕНИ, НЕЗАВИСИМО ОТ ТОВА КЪДЕ СЕ НАМИРАМЕ НА ТЕРИТОРИЯТА НА СТРАНАТА. ТАКА И ПАЗАРЪТ НЯМА ДА БЪДЕ ПРЕКОМЕРНО РЕГУЛИРАН И НАБЛЮДАВАН И ЩЕ СЕ ОСИГУРИ ВЛИЗАНЕТО И НА ДРУГИ ПО-МАЛКИ ИГРАЧИ НА НЕГО.
  11. Другото, което липсва на пазара, за да няма нагласени "работи" е законодателно определяне на задължение на търговците на едро, да продават на едни и същи цени за деня, на своите клиенти, дистрибутори на дребно, независимо от обема на продажбите. Така например "Лукойл" рафинерия, няма да може да продава по-евтино гориво на "Лукойл" бензиностанции. Същото важи и за други играчи. В случая не би трябвало да има значение дали се купува 20 тона гориво за деня или 200 тона. При това положение играчи като Марешки биха имали още по-голям шанс да съществуват на пазара.
  12. Нека да обобщим - големите играчи имат много повече възможности за упражняване на натиск върху пазара, различни от тези, за което говорихме досега. Но нека да започнем от тези две предложения, които да послужат за основа за изграждането на един по-справедлив пазар от този, който сега съществува, защото в момента той е монополен пазар. А знаете, че когато един пазар е монополен, може да се постави знак на съмнение, дали това е изобщо пазар, защото по презумпция пазарът е място за изява на свободната воля на икономическите играчи и всеки опит за неговото монополизиране ерозира самото понятие "пазар".



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kolevdobri
Категория: Политика
Прочетен: 3257813
Постинги: 6941
Коментари: 4328
Гласове: 2406
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930